Adelaide
18 november 2012 - Adelaide, Australië
17-11-2012
Om 8 uur stappen we in de auto, we gaan eerst naar Cape Naturaliste, een uitkijkpunt hoog boven zee. We maken een wandeling door duinachtige gebied, en zien een route naar een Whale Lookout. We zijn nog maar net op de lookout en zien al een Blue Whale en daarna nog een en nog een.........
Van de kaap rijden we terug naar Busselton, stoppen nog even bij Bunker Beach, en gaan bij de McDonalds, met koffie en wat lekkers erbij, mail ophalen en nieuwe verhalen uploaden.
Dan op naar Bunburry, daar zouden dolfijnen zwemmen, was het niet dat we ook nog langs een mooi strand rijden, dus stoppen we bij Peppermint Grove Beach, Ton gaat pootje baden en An gaat zwemmen.
En dan is het alweer 4 uur, we moeten nog accomodatie vinden voor de nacht.
Wat een makkie leek, er zijn hier heel veel Campsites en motels, blijkt toch niet zo makkelijk. De eerste site bleek al vol, de tweede heeft geen cabins, bij de derde daar was de eigenaar naar een bruiloft (er word hier wat af getrouwd), de vierde was ook vol, de vijfde heeft maar 2 cabins en die waren geboekt, de zesde no vacancies, de zevende ......
Die kon ons een beetje op weg helpen en belde voor ons een aantal campsites maar geen succes.
Toen maar besloten tegaan rijden, naar Rockingham, en maar hopen onderweg een motel of B&B te vinden. Na zo'n 70 km komen we bij Mandurah en daar zien we een B&B, we spreken een dame aan en zij vertelde dat ook zij volgeboekt is, dit inverband met een bruiloft. Het moet volgens ons de bruiloft van het jaar zijn, dat zelfs op 70km afstand de hotels en andere volgeboekt zijn.
De dame weet echter raad, er is 30km terug nog een B&B, ze pakt de telefoon en na wat social talk, geeft ze An de kans om een reservering te maken.
We krijgen een kamer die eigenlijk voor familie bezoek is, maar dat vinden wij prima.
Het is inmiddels 6 uur geworden, wanneer we aan komen bij Nautica Lodge te North Yunderup, http://www.nauticalodge.com
Een "Niet zo gewone B&B" zeggen ze zelf, Roger staat ons al op te wachten, blikje bier met koelhoudhoesje in de hand, wat eigenlijk de hele avond zo bleef maar hey, het is ook erg warm hier!
Direct heeft de ontmoeting een hele ongedwongen sfeer, Dat is jullie kamer, daar kun je wat drinken, daar staan de TV's, oh moeten jullie nog eten?.. Dat en dat is een goed Roadhouse met goede maaltijden of je gaat Fish en chips halen hier aan het einde links rechts links recht brug over........
Nog even inchecken, naam - voornaam - adres - telefoonnummer, hoe wil je betalen, Cash..... Thats easy money......, het geld gaat in de broekzak en het incheck formulier in de prullenmand, The Ozzie Way of paying.
Na het eten raken we aan de praat met Roger, wat die man allemaal gedaan heeft kun je een boek mee vullen.
Geboren in Denemarken, jaren in Duitsland gewoont, ook nog in Engeland, USA, ........... toen naar Australië.
Gewerkt voor het Australisch leger in Vietnam, eigen constructie bedrijven, scheepvaart....... En nu gedwongen met een soort pensioen te gaan, maar het geld wil hij niet accepteren en is zo samen met zijn vrouw, Glenda, deze B&B begonnen.
Wat schijnbaar lucratief is, want ze reizen zelf ook veel. Veel Australiërs gaan op vakantie naar Indonesië, ook omdat het daar zo goedkoop is. Maar zelf doen ze ook cruises de halve wereld over.
18-11-2012
Om 6 uur gewekt door de Kookabarra.
Ton begint alvast de tassen opnieuw in te pakken, vandaag vliegen we van Perth naar Adelaide.
Vertrek om 16:20, een vlucht van 2,5 uur, wanneer we aankomen zal het in Adelaide 21:30 plaatselijke tijd zijn. (10,5 uur later dan in Nederland)
Maar eerst dus de rugzakken nog, en een hele boel spullen weggooien.
Voordat we om 10:00 uur in de auto stappen, voor een  rit van 250km, maken we nog een korte wandeling in de omgeving.
We maken ook nog wat tussen stops, tijd zat, en maken een wandeling langs de Murray River, stoom opwaarts van ons hotel, de rivier is hier niet meer bevaarbaar, rotsen en bomen liggen in de stroom. Ten zuiden van Perth kom je nu alleen maar grotere toeristische steden tegen, Busselton, Bun....,Mandurah en Rockinham, daar gaan we dus maar langs ipv er doorheen. Mooi is het hier in het binnenland, we zitten bij een klein dorpje Dwellingup, meer landinwaarts, we gaan even zitten en luisteren naar de vogels, op het moment dat we weg willen gaan komt er een Kookabarra vlak bij op een tak zitten, en gaat zich wassen, prachtig.
Een paar km verder stoppen we bij de Serpentine falls, oeps een soort van Duinrell, er komt weinig water uit de tap, maar er wordt gezwommen door horden mensen.
Alle oud Utrechtenaren: dit is net zwembad Den Hommel!!
Wij weer gauw weg. Na een goed half uur begint het drukker te worden op de weg, er komen tientallen motorrijders voorbij, die totaal niet bang zijn voor tegen liggers.
In de buiten bocht inhalen bij een doorgetrokken streep, of bij een streep waarbij de tegenliggers mogen inhalen, en hard dat ze gaan, 150 of meer.
Zonder beschermende kleding, zal te warm zijn denken we.
Dan nadert Perth, het laatste stuk rijden we over de Tonkin Highway, druk, maar ook vreemd. Zowel aan de linkerkant als aan de rechterkant zijn afslagen, zie je het al voor je op de A4; Kom je van uit Den Haag bij Leiderdorp en je wil naar Leiden, dus links af.
Je stopt op de linkerbaan, en steekt dan de rijbaan over van het verkeer uit Amsterdam.
Gelukkig staat alles goed aangegeven, ook waar we de auto moeten inleveren, maar......., we moeten nog tanken dus weer een stukje terug en op zoek naar een tankstation, gelukkig is er een aan onze kant van de weg, dan nu de auto inleveren. Poeh dat hebben we overleeft.
Inmiddels zijn we niet geheel okselfris meer en we hebben nu al medelijden met onze buurman straks in het vliegtuig. Omdat we 's middags vertrekken kunnen we Perth onder ons steeds kleiner worden, we zien de river Swan het centrum met de hoge kantoorflats en de eindeloze suburbs (voornamelijk alleenstaande huizen) glijden allemaal onder ons langs en daar verderop,..... wat een golfbanen zeg, Luuk dit moet je zien, oh nee het is de wheatbelt al!
Adelaide, het is 22:15, we zijn in het hotel wow,............ wie gaat dat betalen................. oh gelukkig het is betaald,........ En het viel gelukkig mee...........

Sjonge, jonge, wat fantastisch allemaal. Al lezende reis ik met jullie mee. Ik ga er altijd echt voor zitten, maar trek dan eerst even een korte broek aan. Het is bij jullie nou eenmaal iets warmer dan hier.
Geniet ze weer verder! hoi, Driek
Wel een mooi verhaal geloof dat wij de hele reis maar een camper huren, of in Australie gaan trouwen hihihihi
groetjes
jullie gun ik deze vakantie je ziet heel veel en het is jullie edeaal.
geniet er met volle teugen van het is je gegunt
wim en annelies rodenburg
De tijd gaat heel snel en jullie genieten nog steeds in volle teugen. Ik vind het wel spannend heb je nu wel een bed of niet vanavond we leven helemaal met jullie mee heel veel plezier nog