Katikati en Rotorua

15 januari 2015 - Rotorua, Nieuw-Zeeland

Woensdag, 14 januari 2015

Vandaag gaan we weer richting zuiden en het is nog steeds prachtig zomerweer, we hebben nog geen regen gehad, blijkbaar zit die allemaal aan de andere kant van de wereld. Na de nodige haarspeldbochten, komen we bij Waihi aan. Hier is nog een goudmijn in werking, het is een open mijn, in een gigantische kuil zien we beneden een piepklein vrachtautootje. Als we even inzoomen blijkt dit een Cat...... Te zijn met banden van 2 meter doorsnee. De helft van de inwoners werken in deze mijn. We gaan even een wandeling in het park naar de vijver maken, maar die parken hier zijn zo groot , dat je er gewoon in verdwaald! We besluiten maar dezelfde weg terug te gaan. Hè even kijken wat er aan de hand is hoor, er staat een man tegen zijn hond te schreeuwen, die wil lekker gaan zwemmen maar de stroming is hier sterk, gelukkig is de hond braaf ;-)
We staan hier op een DOC site, je kan hier staan als je een eigen wc hebt, het lijkt een soort park met een heg van we 15 meter hoog. Ik vraag me af hoe ze die bijhouden......macmillan reserve in Katikati.
Hier knoopt Ton een praatje aan met Peter en Vincent, 2 mannen die hier ook op de DOC site staan. Het is gezellig en Ton krijgt een hoop tips ik ga er ook even bij staan maar het blijkt toch echt een mannending te zijn .... Net zoiets als samen met een vriendin een bakkie doen en bijkletsen. S 'avonds lopen we langs het strand en zien grote vissen uit het water springen en An word een weiland verder achterna gezeten door koeien. Kortom het was beestachtig gezellig.

Donderdag 15-1-2015

De volgende ochtend zijn we vroeg genoeg om een prachtige zonsopgang, spetterende roggen en heel veel zwarte zwanen te zien. Het lijkt wel of de ochtend vol van leven is. We kunnen vroeg op weg gaan.
Op aanraden van Peter maken we de eerste tussenstop aan het strand van Tauranga, ook hier heb je heel mooie DOC sites in een parkje aan het water. Het is laag tij, we zien honden over het brede strand rennen. We kijken vanaf Tilby point uit naar mountain Maunganui, hier zijn de eerste Maori's aan land gekomen. We gaan verder naar Roturoa, maar stoppen nog een keer bij de Okere falls, een flinke partij water komt hier naar beneden zetten, samen met wat stoere jongens en meiden al of niet verpakt in een kano. Waarschijnlijk is het niet handig om zoiets te gaan doen als je van je leven haast nooit in een kano hebt gezeten. Ik hou het maar bij pootje baden en verlies zelfs daarbij m'n sandalen.....
Geheel verfrist gaan we door naar rommelend Roturoa, we hebben een mooie camping gevonden, vlakbij 't centrum en niet ver van de hoofdweg. Dat is weer top ten!
Het is erg warm dus we gaan 's middags lekker het museum in. Het Roturoa museum is gevestigd in het oude badhuis/kuuroord . Het is absoluut de moeite waard om dit te gaan zien, de interactieve voorstelling, een hele mooie collectie van mooie Maori beelden en heel veel informatie ook over de witte - en roze terrassen die hier moeten zijn geweest. De vulkaan uitbarsting van 1886 maakt hier helaas een eind aan.
We lopen voldaan door de stad weer terug en zien onderweg een markt, live muziek en veel gezellige eettentjes, daar blijven we nog even hangen. Inmiddels is het wat afgekoeld, dus nemen we een heet bad. Niet geweten dat dat zo gezellig kon zijn! Belangrijke internationale conferenties in het vervolg in een warm dampend zwavelbad houden. Je mag er niet uit totdat een consensus is bereikt!

1. Marianne Wijnhamer:
    15 januari 2015
    Wat moeten jullie genieten! Heerlijk hoor o dit alles te kunnen delen in je eigen tempo. Veel plezier nog.
  2. Rob en Els:
    15 januari 2015
    Met recht hebben wij een klein kikkerlandje, toch. Top foto's en verhalen
  3. Birgit en Thijs:
    16 januari 2015
    Mooi allemaal weer zeg! las vandaag tweet dat 2000 km ten zuiden van jullie het eiland Tonga een vulkaanuitbarsting had waar een heel nieuw eiland uit voortgekomen is...
    Veel plezier nog grts Birgit
  4. Birgit en Thijs:
    16 januari 2015
    Ik denk ik stuur een appje aan Ton over die vulkaan, ontdek ik dat ik jouw nr niet meer in mn tel heb, gek toch. Als jij mij een appje stuurt dan stuur ik m terug.... grts Birgit
  5. J Molenkamp:
    18 januari 2015
    hallo an / ton
    leuke verhalen en mooien fotos en spannend vooral het links rijden is even wennen. ik ben vandaag even naar je boot geweest alles is in orden dus geen zorgen.
    wij vertrekken morgen en zijn 2 maart weer thuis wij hebben nog net een leuk bootje gekocht.
    nog heel veel plezier groetjes inge/jan
  6. Dini mersman:
    19 januari 2015
    het is al de 19 is alles goed????