Otematata

14 februari 2015 - Otematata, Nieuw-Zeeland

Zaterdag, 14-2-2015

He, vrijdag de 13e ook weer overleefd, en hoe!
We zijn laat wakker door de pinguïn-avonturen en we gaan op pad. Het is nog fris en bewolkt. We trekken nu in westelijke richting het binnenland in, eerst door de heuvels en dan zien we overal mergelwanden. Dit is ook een gebied waar veel opgravingen zijn/worden gedaan. We volgen het "heritage fossil track" waar overigens ook een heel mooi fietspad doorheen loopt, wel voornamelijk grevel dus meer voor de atb dan de racefiets. Dus Jan en Lisette, jullie kunnen hier beter een fietsje huren dan je racefiets meenemen.
Nou vonden wij die zandstenen wanden zo midden in het land al bijzonder, helemaal verwonderd raken we bij het zien van de elephant rocks, enorme stenen met afgeronde vormen die inderdaad wat weg hebben van een olifant, maar met wat fantasie kun je er ook een walvis inzien.....wat zien jullie erin?
De volgende stop is een opgravingen site in Anatini, hier hebben ze een walvisfossiel gevonden. Verderop in Duntroon, zien we in het museum nog veel meer vondsten en worden enthousiast en deskundig rondgeleid door John Hore, die boer is of was, op zijn land een rib van een walvis gevonden heeft en helemaal entoesiast raakte over de verre voorgeschidenis van Nieuw Zeeland, een man vol humor. Toen ik hem vroeg wat de reden zou kunnen zijn van de vooruitstekende tanden van de haai, antwoorde hij misschien voor het voorgerecht, om een olijfje op te steken.
Vol met nieuwe informatie en Ton ook met een heel klein, zelf uitgegraven fossiel, verlaten we het museum en strijken neer bij het Vliegende Varken waar ze heel lekkere dingen verkopen; o.a. lamingtons ( 4 kante cakejes) met een gezichtje.
He he hier kom je van bij! En verder gaan we weer naar muurschilderingen van Maori 's . Dit hadden we nog niet eerder gezien, boeiend er zit ook een tekening bij van een zeilschip, misschien die van Abel Tasman wel!
We komen nu bij een drietal meren, waarvan er een helemaal door mensen is aangelegd, met als doel het opwekken van energie. Een mooi staaltje techniek, maar een aantasting van het mooie landschap hier. We rijden om lake Aviemore heen en zien daar heel veel Campers staan aan het meer. Het lijkt erop of deze al een tijdje permanent bewoont worden, maar vandaag is het rustig, misschien door de koude wind. Een stukje verderop zien we op de weg een dood dier. Nu zie je dat hier heel vaak en meestal is dat een possum maar deze is wel erg groot te zijn. Een verdwaalde wallaby!
En nu hebben we een leuke camping gevonden in Otematata (ja ik moest ook gelijk aan de Lion King denken haha) we hebben hier zelfs een eigen douche/wc een ongekende luxe waar ik zo gebruik van ga maken, tanden poetsen en lekker pitten, welterusten!