Wanaka

5 februari 2015 - Wanaka, Nieuw-Zeeland

Donderdag 5-2-2015

Slecht geslapen vanwegen de kou en de oorlogsfilm die aanstond in de huiskamer. Na een paar weken geen tv komt zoiets hard naar binnen! Het is nog een stuk kouder maar er zijn goede vooruitzichten dus we verheugen ons op Wanaka. Wanaka waar ook binnenshuis veel te beleven valt.
We beginnen met een rit langs de Haast River, een brede stroom die langzaam van grijs in licht blauw veranderd.
Stoppen bij Thunder Creek Falls, The Gates of Haast, Fantail Falls en bij Haast Pass/Tioripatea.
De Haast Pass is op 564 meter boven zee niveau, een smalle en diepe kloof waar de rivier zich met veel geweld doorheen perst, en ook het verkeer gaar hier door de kloof.
Maken een stop bij de Blue Pools, na een korte wandeling o.a. over een hangbrug, kom je bij een brede samenloop van 2 bloedstollend mooie, ijsblauwe waterstromen. We zien geen vis zwemmen, het water komt van de gletsjers en is daarom zo blauw en koud. Er zwemmen hier alleen iglo vissticks !

De volgende stop is bij een dorpje? Een gebouw met café, winkel, VVV, toilet en benzinepomp, nou ja dat zijn dan ook wel de elementaire levensbehoeften hier.
Het dorp heet: Makarora en ik dacht even dat ze hier Marokkaanse "pies" (uitspraak, pais) ofwel taartjes, hadden maar je ziet hier nauwelijks Turkse (alleen als toerist) en helemaal geen Marokkaanse mensen. Wel heeeel veel Japanners en Chinezen.
We drinken een bakje koffie en eten er wat lekkers bij.

We rijden verder en komen bij Lake Wanaka, en wat voor een lake, ongeveer 55 km lang, maar we rijden er ongeveer 25 langs dit meer.
Er staat veel wind, 6-7, en de golven, de wolken en de zon geven een prachtig kleuren spel op het lichtblauwe water.
De weg buigt af naar een meer dat hier parallel aan ligt, Lake Hawea, en weer een heel ander maar prachtig uitzicht.

We komen aan in Wanaka, wat een verschil, toeristisch, hotels, drukte.
We gaan pinnen, en boodschappen doen, en dan naar Puzzle World, een tip van Agnes en Den.
Lekker puzzelen, en kijken en beleven van optische illusies, en een doolhof. Daar zien we ook een paar mannen met baarden lopen, die nog steeds de uitgang niet hebben gevonden, wij ook niet en hebben tot onze schande de nooduitgang moeten nemen.

1. Steef:
    5 februari 2015
    Wat betreft het weer, de temperatuur hier in Holland is ook niet veel soeps. Snachts -5 en overdag +5. Vandaag ligt ons kikkerlandje bedekt onder een witte deken.
    Dat Puzzle World ziet er trouwens erg leuk uit.
  2. Herbert:
    5 februari 2015
    hopenlijk geen mannen met baarden glasnikovs
    dan heb je de verkeerde afslag enomen
  3. Jan Heemskerk:
    5 februari 2015
    Ziet er allemaal erg mooi en indrukwekkend uit .
    Nog heel veel plezier.